artikkelit
testi:
PMC Twenty.22 ja Twenty.24
-kaiuttimet
Julkaistu:
Hifimaailma 10/2012
Kaiuttimien valmistus
ammattikäyttöön olikin ensisijaisena tavoitteena,
kun PMC aloitti toimintansa vuonna 1990. Hänen tavoitteenaan on saada aikaan kaiuttimia, joilla on mahdollisimman suuri erottelukyky ja vähäiset värittymät sekä
pieni särö.. Yrityksen ensimmäinen tuote oli aktiivinen tarkkailukaiutin BB5-A. testi
PMC Twenty.22 ja Twenty.24 -kaiuttimet
Teksti Pekka Tuomela Kuvat Mauri Eronen ja Pekka Tuomela Mittaukset Aalto-yliopisto ja Mauri Eronen
Brittiläistä
käsityö
taitoa
Kaikkien kaiuttimien tuotantoa ei ole siirretty
vielä Kaukoitään. Englantilainen PMC on pitänyt
valmistuksen kotimaassaan ja kiinnittää erityistä
huomiota laaduntarkkailuun.
46
Kirjainyhdistelmä PMC tulee sanoista Professional Monitor Company. Se sai hyvän vastaanoton ja valittiin
muun muassa BBC:n maineikkaaseen Maida Valen
studioon. Kaiuttimen laaduntarkkailuun kuuluu myös kuuntelukoe, jossa sitä
verrataan referenssiin.
PMC:n suunnittelusta vastaa edelleen toinen yrityksen perustajista, Peter Thomas. Yrityksen kaiuttimia on nykyään käytössä
monissa studioissa sekä musiikkituotannon että
elokuvaäänen puolella.
Kaiuttimet valmistetaan käsityönä Britanniassa.
Niiden sähköiset osat mitataan ja tulokset kirjataan
muistiin myöhempää tarvetta varten
Yläkeskialue on molemmissa vaimentunut, ja vaste nousee korkeimpia taajuuksia kohti. Testissämme on kaksi hifimallistoon kuuluvan
Twenty-sarjan kaiutinta: jalustakaiutin Twenty.22 ja
lattiakaiutin Twenty.24. Toisto tasoittuu siirryttäessä hieman sivuun kohtisuoralta
akselilta.
Elementtien suuntakuviot eivät sovi täysin yhteen;
kartio näyttää olevan jakotaajuuden ympäristössä selvästi suuntaavampi kuin kalotti. Metallivalurunkoinen ja kevytkartioinen (käsiteltyä paperimassaa) bassoelementti on räätälöity ATL-periaatteen vaatimukset huomion ottaen. Hyvänä puolena on,
että vasteet ovat 500 hertsin yläpuolella hienorakenteeltaan varsin siistejä, mitään resonansseja ei näy.
Mallien väliset erot tulevat esiin 500 hertsin alapuolella. Viilutetuissa yksilöissä levyt
on päällystetty sekä sisä- että ulkopuolelta. Tiheän hdflevyn käyttö seinämissä ja transmissiolinjan kanava lisäävät rakenteen jämäkkyyttä. Bassotoiston
luvataan myös ulottuvan alemmaksi.
PMC:llä on erittäin runsas mallisto. Twenty.24:ssä on pystyssä pysymistä vakauttava alustalevy.
Kotelot on viimeistelty moitteettomasti. PMC antaa passiivisille hifikaiuttimille 20 vuoden takuun.
Moitteeton viimeistely
Kaiuttimet ovat muotoilultaan särmikkään suoraviivaisia. Sen ansiosta
kartion liike on kontrolloidumpaa ja särö pienempää.
Sillä on merkitystä etenkin kaksitiekaiuttimissa, joissa
keskialue toistetaan samalla elementillä. Lattiamallissa näkyy selvästi
enemmän monille transmissiolinjoille tyypillistä vasteen mutkittelua. Toisaalta sen bassotoisto on tasaisempi ja ulottuu selvästi alemmaksi.
Herkkyys on 4 desibeliä valmistajan ilmoittamaa (90
dB) pienempi. Vaimennusaineena on
erilaista kohokuvioitua vaahtomuovia, jonka ominaisuudet on valittu transmissiolinjan toiminnan mukaan.
Kanava kulkee kotelon sisällä edestakaisin ja päättyy
etulevyn alareunassa olevan ritilän kohdalle. Etulevyn
suojat pysyvät paikallaan magneettien avulla.
Kokoerosta huolimatta malleilla on paljon yhteistä.
Niissä on samat elementit: 17-senttinen basso-keskiääninen ja 27-millinen diskantti. Diskantti on tehty yhteistyössä
Seasin kanssa, ja siinä on pehmeä tekstiilikalotti sekä
ferrofluid-vaimennus. Tämän pitäisi sovittaa elementtien vaiheet yhteen kuuntelupaikalla. Komponentit
ovat kauttaaltaan laadukkaita, esimerkiksi kondensaattorit ovat Solenin valmistamia.
Jaon jyrkkyys on 24 dB/oktaavi. Esimerkiksi tehovasteet
ovat keskialueella ja diskantissa suurimmaksi osaksi
samanlaiset. Pintakäsittelynä on aito puuviilu (pähkinäpuu, amarone, tammi)
tai kiiltävän musta maali. Siten sen
pituudeksi on saatu pienessä 22-mallissakin 2,0 metriä.
Lattiakaiuttimen kanava on 3,0 metrin pituinen.
Valmistajan mukaan kaiutinparin jakosuotimen
osat on sovitettu tarkasti yhteen ja ne on asennettu
militääritason lasikuitupiirilevylle huolellisesti käsin.
Jakosuodin on sijoitettu liitinpaneelin taakse niin,
että naparuuvit kytkeytyvät suoraan piirin folioon,
joka on tavallista paksumpaa kuparia. Kotikaiuttimilla on erilaiset vaatimukset kuin studiokaiuttimilla, ja
kumpaakin käyttötarkoitusta varten on omat sarjansa. testi
Edistynyt transmissiolinja
Useimpien PMC-kaiuttimien tunnuspiirteenä on bassokotelo, josta valmistaja käyttää nimitystä ATL (advanced transmission line, edistynyt transmissiolinja).
Bassoelementin takana on pitkä, vaimennettu kanava.
Tarkoituksena on imeä mahdollisimman tehokkaasti
yläbassotaajuudet ja johtaa alabassot ulos kanavan
suuaukosta samassa vaiheessa kuin elementin oma säteily.
PMC:n mukaan rakenteen etuna on, että ilmanpaineen tuoma kuormitus säilyy alimmillakin taajuuksilla, toisin kuin bassorefleksikotelossa. Sivusta katsottaessa muoto on vinosuunnikas,
ja kaiuttimen etulevy suuntautuu viisi astetta yläviistoon. Lisäviive on tavallista suuruusluokkaa,
noin 0,2 millisekuntia (1 kHz). Testattujen mallien
suotimet ovat kytkennältään samanlaiset, vain joissakin arvoissa on pieni ero.
Sivulta kotelot ovat
vinosuunnikkaita.
Kallistuskulma on
viisi astetta.
Mittauksissa eroa ja yhtäläisyyttä
Elementtien ja suotimen yhdenmukaisuus näkyy selvästi myös mittaustuloksista. Jalustakaiutin on melko tasainen, ainoastaan
100 hertsin kohdalla on korostusta. Impedanssin minimiarvot ovat lähes 6 ohmia, ja kun vaihekulman maksimit
ovat +/- 45 asteen rajoissa, kaiutin on helppo kuorma.
47. Jakotaajuus on melko alhainen,
1,8 kilohertsiä.
Kotelot ovat erittäin tukevan tuntuisia. Tämän alapuolella
vaste laskee selvästi
Keskialue toistuu puhtaasti ja
sävykkäästi. Yläbassoilla on taipumusta kuminaan, eikä alimpia juuri
kuulu. 10 000 Hz
48
PMC Twenty.22
PMC Twenty.24
Lisäviive taajuuden funktiona.
PMC Twenty.22
PMC Twenty.24
85,5 dB
66 Hz
51 Hz
5,5 dB
0,19 ms
5,7 ohmia @ 264 Hz
0.3 %
0.6 %
86 dB
47 Hz
37 Hz
6 dB
0,22 ms
5,6 ohmia @ 300 Hz
0.3 %
0.6 %. Silloin diskantin voimakkain säteilykeila
suuntautuu kuuntelupaikan ohi. Siksi kuuntelussa päädyttiin pitämään kaiuttimet suunnilleen huoneen seinien
suuntaisina. Huoneen heijastusten
osuutta se kyllä lisää, ja ääneen jää vielä kihisevyyttä.
Jalustamallin toinen ongelma on bassopäässä. Korkeiden äänten toisto on pitkälti samantyyppinen kuin
pikkuveljessä: ohi suunnattunakin hieman metallinen. Äänikuva on avara.
Lattiamalli on bassotoistoltaan selvästi parempi.
Se ei kumise ja on silti kohtalaisen jämäkkä. 10 000 Hz
Harmoninen särö, 8,95 V, 100 . Hyvä puoli on, että korostumisesta huolimatta
diskantissa ei ole lainkaan rasittavaa karkeutta.
Yleisvaikutelma on hieman etäisempi ja pidättyvämpi kuin jalustamallissa.
mittaukset
PMC Twenty.22
PMC Twenty.22
PMC Twenty.24
PMC Twenty.24
Impedanssivasteet: itseisarvo (punainen) ja vaihe (sininen).
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n etäisyydeltä
(punainen), 20 astetta (sininen) ja 60 astetta sivussa
(vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
Herkkyys (1 m, 2,83 V)
Alarajataajuus (-6 dB)
Viritystaajuus
Suuntaavuusindeksi (100-10000 Hz)
Lisäviive, 1 KHz
Minimi-impedanssi
Harmoninen särö, 2,83 V, 100 . Bassoelementin ominaisuudet on mitoitettu transmissiolinjaa varten.
2. Muuten kaiuttimen ääni antaa sivistyneen ja
hallitun vaikutelman. Vaimennusaineena käytetään erilaista kohokuvioitua vaahtomuovia (Twenty.22).
3. Liittimet ovat tukevat ja hyvän kosketuksen antavat.
Persoonallinen ääni
Ensimmäinen havainto molempia malleja kuunneltaessa
on voimakas diskantin toisto. testi
PMC Twenty.22 ja Twenty.24 -kaiuttimet
1
2
3
1
Kaiutin on pakko sijoittaa
siten, että se osoittaa suoraan eteenpäin, muuten diskantti
on pistävän sähäkkä ja pahasti korostunut. Puhaltimien ääni ei aukea
vapautuneesti, vaan toistoa leimaa jonkinasteinen
hengenahdistus. Muutos tummasta
kirkkaaseen tapahtuu kuitenkin hiljalleen, ja kokonaisuutena integroituvuus on melko hyvää. Ne eivät ole perinteisellä tavalla
neutraaleja, mutta niiden äänessä on laadukkuutta. Parhaimmillaan kevyempi
musiikki rullaa ihan mukavasti, mutta kun olisi läsnäolon
esittämisen paikka, kaiutin kääntyy helposti liikaa
sisäänpäin. ilmava, avara ja utuinenkin. Bassotoisto on korostumaton, mutta paikoin
vaimea ja etäinen. Toisto
on kokonaisuutena lämminsävyinen ja jämäkkä, vaikka
diskantti saattaakin toisinaan tuntua kipakkana näppäisynä.
Pisteet: Taajuusbalanssi: 6,75 Äänikuva: 7
Dynamiikka: 6,5 Kokonaisuus: 6,5
Mikael Nederström
Suoraan kohti käännettynä ylikirkas ja sähisevä balanssi,
joka vaatii toimiakseen kaiuttimien reilua ulospäin
kääntämistä. Diskanttielementti
on Seasin tilaustyönä valmistama
muunnos.
4
5
kuunteluarvio
PMC Twenty.22
Mauri Eronen
Avara ja kauniin äänimaiseman piirtävä stereokuva. osittain leveästä kuuntelukulmasta johtuen
. Ehjä esitys saa
onneksi useimmiten sivuuttamaan pienet balanssiongelmat ja keskittymään musiikkiin.
Pisteet: Taajuusbalanssi: 6,5 Äänikuva: 6,5
Dynamiikka: 6,5 Kokonaisuus: 6,75
PMC Twenty.24
Mauri Eronen
Ääni piirtyy epäkaiutinmaisena laajaan kenttään.
Alakeskialueella on himpun verran tukkoisuutta ja
mikrodynamiikan latistumista. Jakosuodin on
komponenteiltaan ja
viimeistelyltään
korkealaatuinen.
Kuvassa Twenty.24,
mutta 22-mallin
suodin on lähes
identtinen.
5. Kokonaan kohdalleen yläpäätä ei saa
millään, sillä korkeimpiin taajuuksiin jää mutkaa joka
tapauksessa. Yläbassossa on
selvää taipumusta kuminaan. Ala- ja
info
PMC Twenty.22
Hintaluokka:
Maahantuoja/edustaja:
Puhelin
Lisätietoja:
Tekniset tiedot:
Toimintaperiaate:
Suurin suositeltava teho:
Nimellisimpedanssi:
Elementit:
- matalat äänet
- korkeat äänet
Jakotaajuus:
Liittimet:
- painoliitin
- naparuuvi
- banaanihylsy
- kaksoisjohdotus
Irrotettava etusuoja:
Muuta:
Mitat (l x k x s):
Kokonaispaino (/kaiutin):
PMC Twenty.24
2390 ?/pari
3390 ?/pari
Soundworks Musica
Soundworks Musica
010 420 8990
010 420 8990
www.soundworksmusica.fi, www.pmc-speakers.com
2-tie, transmissiolinja
ei ilmoitettu
8 ohmia
2-tie, transmissiolinja
ei ilmoitettu
8 ohmia
170 mm
27 mm
1,8 kHz
170 mm
27 mm
1,8 kHz
-
-
?
?
?
?
?
?
?
?
184 x 410 x 367 mm
8 kg
184 x 1028 x 419 mm
21 kg
yläkeskialueen välillä on selvä sävyero. Kohtuulliseen lopputulokseen pääsee
kuitenkin sitkeästi sijoitusta veivaamalla. Vastapainona puuttuu kokonaan se
kahlitsematon räyhäkkyys, joka usein tekee kuuntelusta
rasittavaa. Ei kauhean
yleispätevä, mutta useimmilla levyillä ihan kohtuullisen
mukava kuunneltava.
Pisteet: Taajuusbalanssi: 6,75 Äänikuva: 6,5
Dynamiikka: 6,5 Kokonaisuus: 6,75
yhteenveto
PMC Twenty.22 ja Twenty.24 ovat persoonallisia kaiuttimia, joilla on selvästi oma
luonteensa. Kovin vakava korostuma ei ole, koska siihen ei
liity varsinaista rasitusefektiä. Alimmat taajuudet ovat aavistuksen pehmeitä, mutta yleistasapaino
on hyvin kohdallaan, eikä kumua kuulu. Diskantti on sihittävän pienimuotoinen
ja tasoltaan korostunut, ellei kaiutinta suuntaa suoraan
eteenpäin. Nämä kaiuttimet sopivat parhaiten kuuntelijalle, joka ei anna balanssin
poikkeamien häiritä vaan keskittyy musiikkiin.
PMC Twenty.22
? Ilmava äänikuva
? Sävykäs alakeskialue
? Kihisevää sävyä
? Yläbassojen piikitystä
PMC Twenty.24
? Laaja äänikenttä
? Napakka bassotoisto
? Kihisevää sävyä
? Epätasaisuutta keskialueella
49. Puhaltimista
puuttuu jonkin verran pontta, ja fonien ylärekisterissä on
jonkin verran kihinää. Diskantti on vaikea tapaus. Basso menee
melko alas, joka tuo soundiin auktoriteettia. Hyvänä puolena äänessä on
sen yhtenäisyys kaikenlaisella musiikilla. Alakeskialue on muhevan sävykäs, mutta äänenväri muuttuu
selvästi ohuemmaksi ylemmäksi mennessä. testi
4. Yläpää ei integroidu muuhun äänialueeseen täydellisesti, vaan kuulostaa irtonaiselta. Toisto ei ulotu kovinkaan matalalle. Bassoalueella on muutenkin
havaittavissa epätasapainoa, jotkin kontrabasson sävelet
ovat selvästi vaimentuneita. Sävyltään yläpää on hyvin siisti. Dynamiikkaa
rajoittaa sähäkäksi vetävä diskantti.
Pisteet: Taajuusbalanssi: 7,25 Äänikuva: 7
Dynamiikka: 6,75 Kokonaisuus: 6,75
Mikael Nederström
Hiukan kovasävyinen ja purkkimainen yleissoundi, joka korostaa tiettyjä keskitaajuuksia ja äänityksen ytimekkyyttä,
mutta samalla syö luontevaa avoimuutta ja lämpöä
keskialueelta. Pidättyvä soundi toimii kuitenkin kohtuullisen
hyvin silloin, kun äänite on erityisen rupinen. Diskantissa on kuultavissa metallista mutkittelua, mikä tuo ylimääräistä sähinää esimerkiksi virvelin
soundiin. Kaiuttimen
äänikuva on